2021

Eerst een kleine toelichting over onze 2021 kerstkaart: De meeste mensen zullen een kerstkaart van ons hebben ontvangen met de huisdieren op de achterkant en hun bijbehorende namen van Links naar Rechts genoemd. De meeste zullen ook een kaart hebben ontvangen waar met een zwarte fijnschrijver een lijntje is getrokken naar de naam Tokio. Want haar naam was ik in het rijtje van L naar R dus vergeten... (in nabestellingen heb ik de tekst aangepast, dus is jouw kaart mét de naam Tokio? Gefeliciteerd, je bent in bezit van een zeldzaam exemplaar...) De namen op de kaart moeten zijn, van L naar R: Malin, Saga, Sita, Tokio en Clara. 

Nu we het einde van 2021 naderen is het weer de hoogste tijd om op te schrijven wat dit jaar ons gebracht heeft.

Eind 2020 waren we zo blij dat 2021 in aantocht was in de hoop alle dingen die we niet konden doen in 2020 we alsnog konden gaan inhalen. Dat is met sommige dingen wel en met sommige dingen (nog) niet gelukt.

Helaas ben ik (Mirjam) bijvoorbeeld nog niet naar Schotland geweest met Louise, Wendy, Ilona en Chloë.

 

Ons droomreisje is nu twee keer omgeboekt inmiddels en ik hoop met heel mijn hart dat het bij deze twee keer blijft. We zijn allemaal gevaccineerd en die booster zien we ook allemaal zitten dus ik heb goede hoop voor ons kleine reisgezelschap: Outlander en Harry Potter Route: Here we come!

Dit jaar stond in het teken van The Law of Attraction en manifesting,  geïnspireerd door de bijna magische krachten van Louise (alles wat ze uitspreekt in het Universum komt naar haar toe: het is wonderlijk om continu te aanschouwen) zijn wij daar onder haar begeleiding in de vorm van tips en spraakberichten over de whatsapp mee aan de slag gegaan. Spraak berichten omdat op het moment dat Alex en ik elkaar aankeken en tegen elkaar zeiden: 'we moeten wezenlijk iets anders gaan doen dan we nu doen'  Louise nog in Tilburg op kamers was. Het afgelopen jaar zat ik niet altijd even goed in mijn vel en ik heb ook nu nog goede en slechte dagen dus het duurde even, maar de volhouder komt het verst en zo is het ook met dit. De kracht van herhalen tot het waar is, het dagelijks opschrijven van alles waar ik dankbaar voor ben, het dagelijks affirmeren hebben ons gezin ongelooflijke ontwikkelingen gebracht op hele korte termijn. Iets waar ik in dit blog niet al te diep op in zal gaan, maar in het kort: Het gaat goed met ons en mooie dingen liggen in het verschiet. 

Elke dag proberen we er naar te leven en sommige dagen gaat dat meer vanzelf dan anderen maar de ongelooflijke positieve resultaten motiveren enorm om hierin vol te houden en er beter in te worden en te leren.  En de grap is dat Alex en ik dit bijna ons hele volwassen leven al deden. leven volgens ongeveer deze principes, maar we wisten niet dat we dat deden. En op een gegeven moment raakten we die magie, het overtuigde bijna onwankelbare gevoel van vertrouwen in het leven en onze toekomst kwijt en geen idee hoe we dat weer terug konden krijgen. Tot dit op ons pad kwam en we het herkende als onze verloren 'super power.' Alleen dan veel specifieker uitgelegd, toegelicht, compleet met technieken waar we mee aan de gang konden. Kijk de filmpjes hiernaast als je meer wilt weten. Het werkt zo bizar ongelooflijk goed... Terwijl ik eerst echt dacht:'Oke, dit klinkt niet logisch en beetje gek, maar goed, baat het niet dan schaad het niet, lets go.' Voor succes verhalen en meer info kan je me altijd appen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Louise's favoriete inspiratiebron als het gaat om LoA is Leeor Alexandra. Zie het filmpje hierboven. 



Ook voor Ilona bleken de spraakberichten van Louise een inspiratiebron en ook zij ging er mee aan de slag. Dit is het filmpje dat het wat haar betreft het duidelijkst en meest verhelderend uitlegt om iedereen op weg te helpen. (filmpje hieronder)


Hierboven Nederlands gesproken filmpjes over hetzelfde onderwerp. 


Ik zelf luister graag naar de podcast van The Affirmation Addict 

Haar naam is Payal en ze heeft gewoon een hele fijne prettige vibe.

Ik volg haar ook op insta: @affirmationaddict en heb haar app waar ik nog bijna elke dag wat aan heb. Soms verwatert de kennis die ik heb opgedaan een beetje en de app frist mijn geheugen altijd meteen op. 



In 2021 werden Mesika en Mariëlla 16 jaar! Helaas konden we dat door Corona niet vieren, maar zomers hebben ze dat ingehaald door een zomers tuinfeestje te houden waar ze hun vrienden voor mochten uitnodigen. Tharanika deed ook mee want zij werd afgelopen jaar alweer 15!

 

Iedereen een zelftestje thuis vooraf en een hele gezellige avond voor de dames als resultaat. 

 

Jules werd zes en gaf een Piraten Partijtje. Volgende x moeten we dat een beetje beter plannen want iedereen was op vakantie. Wat resulteerde in een opkomst van vier van de tien genodigden. Dat mocht de pret niet drukken want we hebben er een echt tof feest van gemaakt! Van schat zoeken tot Walking the Plank…. Echt geweldig! 

In Mei kregen we een nieuw huisgenootje in de vorm van Sita, een energieke prachtige Bengaal. 

Gevolgd door Tokio, een schattige lieve huis tuin en keukenkat die tijdelijk hier zou zijn maar is gebleven omdat zij en Sita al snel onafscheidelijk bleken en dat zijn ze nog steeds. 

Met Sita maken we wandelingen, ze gaat mee naar het park, het bos en het strand. Ze gaat ook graag in bad en douchen vindt ze heel gezellig. Ze heeft energie voor 10 katten en is een sloper… Staat nog wat dichter bij haar wilde voorouder dan de gemiddelde kat en vraagt veel aandacht. Ze praat de godganse dag tegen je. Needless to say dat we echt een heel interactief gezinslid erbij hebben waar we heel veel van genieten maar welke we ook wel eens achter het behang willen plakken. 😊 Ze komt op aanraden van de fokker en de dierenarts niet buiten Ten minste…. Ze is een enorme Houdini. Laten we zeggen dat ze zo min mogelijk buiten komt. 

Van de zomer genoten van een EK zo lang als het duurde en daarna was eerst Alex aan de beurt voor zijn vaccinatie en mijn oproep volgde kort daarop.

Daarna Lo en daarna de andere meiden. Inmiddels zijn we al geruime tijd allemaal volledig gevaccineerd, behalve Jules in verband met zijn leeftijd, maar daar gaat vanaf begin volgend jaar ook verandering in komen wanneer ook zijn leeftijdsgroep gevaccineerd mag worden als ouders dat willen. En wij willen. Twijfels en onzekerheden over de Covid (of andere) vaccins zijn er in ons gezin niet. 

Aan het einde van het afgelopen schooljaar gingen alle kinderen over en Mesika rondde de praktijkschool af met een Corona Proof diploma-uitreiking. 

Jules neemt afscheid van zijn kleutertijd, Tharanika d’r beugel gaat er eindelijk uit!

Louise neemt afscheid van Fontys en Tilburg, zet haar opleiding over naar HBO Dans aan de Hoge School voor de Kunsten in Amsterdam en komt weer thuis wonen. 

Eind Juni verschijnt het boek ‘Als Broers en Zussen’ waarvoor ook Louise & Tharanika geïnterviewd zijn. Zij eindigen uiteindelijk op de cover van het boek (achterkant). Als ik het lees kan ik nooit drooghouden, maar goed, mijn emoties liggen sowieso altijd aan de oppervlakte, dus dat zegt niet heel veel… Anyway: trotse mama hier. En zó zó dankbaar! Het boek is oa verkrijgbaar bij Bruna en Bol.com

Twee van mijn meiden worden in het voorjaar onheus bejegend bij een bekende parfumerie wat wij alleen maar kunnen wijten aan hun afkomst (en onheus bejegend is een enorm understatement) dus daar gaan we verhaal halen en ze krijgen uitgebreide persoonlijke excuses en de belofte van verbetering plus een kleine compensatie. Op heel 2021 was dit één incidentje dat lang een nare bijsmaak heeft gegeven. Bovendien was het niet het eerste en ook niet het laatste gevalletje in dit jaar. Er is zoveel waar ik niet zelf niet tegen aanloop of over na hoef te denken en mijn meiden wel. Racisme. 2021 is het jaar van gecontinueerd leren geweest voor mij en mensen in mijn omgeving. En in 2022, de rest van ons leven, gaan we daarmee verder.

 

De 20 kilo die ik in 2020 kwijtraakte kwamen er in 2021 + nog eens 10 weer bij en inmiddels ben ik een week of wat bezig om het er weer wat af te krijgen: in ieder geval tot het niet schadelijk is voor mijn gezondheid.

 

Voor het nieuwe schooljaar begint gaan we met Tharanika en Jules naar de kermis en hebben een hele leuke middag. 

 

Na de zomervakantie start Mariëlla in het examenjaar van de HAVO! 

In de vakantie start ze ook bij Autstekend, waar ze allemaal dingen onderneemt en begeleiding krijgt in van alles om haar zelfstandigheid te vergroten en haar sociaal sterker te maken. Zo gaat zo bijvoorbeeld één keer per week met leeftijdsgenoten koken en ook eten ze dan samen. Super gezellig vind ze dit. In de vakantie ging  ze klimmen, naar een Silent Disco, Suppen en Tie  Dyen. Ook heeft ze in ene een vriendje dat regelmatig over de vloer komt; Soms is het alsof we dubbel zien, ze steken hetzelfde in elkaar en hebben duidelijk aan één woord genoeg als ze naast elkaar zitten of samen aan het gamen zijn. Autstekend brengt veel goeds en niet alleen voor Mariëlla, ook wij (ouders) krijgen dankzij begeleiding een breder begrip over wat het inhoud als je op het spectrum zit.  En dat helpt ons allemaal. 


Een MEGA hoogtepunt van 2021 was de voorstelling van Daniel Sloss in Amsterdam!

We (Alex, Lo en ik) genoten zo en waren daarna zo van de wereld en onder de indruk dat het een hele tijd duurde voor we de auto terugvonden. Geen idee waar we die ook alweer neergezet hadden.

Wat een ongelooflijke fijne avond was dat. Niet veel later kwam zijn boek uit en ook dat heb ik dat geluisterd, zo ongeveer in één zitting. Tot tranen toe heb ik gelachen. Vanaf nu ga ik naar elke voorstelling die hij in Amsterdam geeft. Dat is een belofte aan mezelf. Super dankbaar voor die avond. 

Wil je ook weten wie Daniel Sloss is? Typ zijn naam in op Netflix. Er staan twee voorstellingen van hem op. Zijn boek heet: Everyone You Hate is Going To Die. Ook een aanrader. 


Aan het einde van de zomervakantie fotografeer ik de moderne zomer dansvoorstelling van Dansstudio Dentro in de regen. Heerlijk om weer met mijn camera bezig te zijn en de regen zorgde voor heel bijzondere plaatjes.  Aankomende Januari fotografeer ik de Coolvoorstelling (fingers crossed dat deze door mag gaan) Jules doet mee in twee stukken en ik heb zin om die foto klus weer te klaren!

Louise viert met haar vrienden stilletjes haar verjaardag in de vorm van een Dia de Los Muertos Halloween feestje. Ook Mesika, Mariëlla en Tharanika mogen hun vrienden uitnodigen en iedereen komt in kostuum. Onze bovenverdieping werd omgebouwd in een spookhuis waar Jules mensen op een Trick or Treat Tour mee doorheen leidde en de mooiste cocktails en mocktails met de griezeligste namen werden bereid en geserveerd. Een supertoffe gelegenheid die niet jaarlijks herhaald zal worden in verband met de organisatie die erbij komt kijken, maar toch zeker z’n weg zal vinden naar de Multika Mansion in de oneven jaren. Volgend jaar hopen we iets van een kerstborrel te organiseren maar dat is nog zo ver weg, wie zien tegen die tijd wel of we daar tijd, zin en mogelijkheden toe hebben. 

Ondertussen werk ik al ruim een jaar bij de GGD als Bron en Contact onderzoeker en voorlopig zal ik dat werk ook blijven doen. Elke werkdag heb ik contact met mensen en gezinnen die geraakt zijn door de gevolgen van Corona, iets dat in vele vormen kan zijn. Sommige situaties blijven lang bij je.

 

In mijn werk heb ik toegang tot bronnen die zorgen dat ik feitelijk altijd goed op de hoogte ben van de huidige maatregelen, maar ook van het idee en de redenen erachter. Toegang tot afgestudeerde artsen voor al mijn vragen en altijd geïnformeerd over de nieuwe ontwikkelingen in de medische wetenschap waar ik dan vervolgens laagdrempelig mijn vragen ook weer over kan stellen maken het werk een miljoen keer interessanter dan mijn werk als Ziggo Helpdesk medewerker. Ook leer ik duizend keer meer. Ik ben geen wetenschapper, ik heb geen medicijnen gestudeerd en ik heb een enorme waardering voor alle kennis die ik opdoe omdat alles mij in lekentaal en met eindeloos geduld wordt uitgelegd. Natuurlijk zodat ik mijn werk goed kan doen, maar evengoed ervaar ik het als een cadeau, een fijne werkomgeving waar ik zoveel kan leren. Ik ben me bewust dat niet iedereen dat heeft.  Omdat de medische wetenschap geen exacte wetenschap is en dat ook nooit zal worden: altijd aan verandering onderhevig, is elke werkdag anders en afwisselend. Ik ben heel erg dankbaar dat ik dit werk mag doen en mijn steentje kan bijdragen in deze tijd. 

Eind Oktober krijgen we een 2e autootje. Een Smart ForFour. Heerlijk zuinig, het verbruikt natuurlijk veel minder dan onze grote 7-zitter en aangezien we dagelijks kilometers afleggen is het een enorme besparing, ook na aanschafkosten en de extra wegenbelasting. Super blij zijn we met ons kleine stoere bakkie.

Wij hebben ook nog steeds ons ‘Hart Verloren’ aan K3 zo bleek al snel nadat de K2 zoekt K3 afleveringen waren begonnen waarin werd gezocht naar een opvolger voor Klaasje. Binnen de kortste keren waren Lo en ik totaal invested en elke week zaten we te springen om de nieuwe aflevering. Oke. Onze favoriet is het niet geworden maar we kunnen ons heel goed vinden in de keuze van Julia. Wat een fijne podium energie heeft dat meisje. Jules heeft door het enthousiasme van Lo en mij K3 ook weer ontdekt. Het nieuwe liedje waterval staat of op of hij is het aan het zingen. Iets dat we heel fijn vinden omdat dit veel beter aansluit bij zijn leeftijd dan wat hij vaak wil kijken en luisteren omdat hij dat bij zijn stoere grotere oudere zussen ziet en hoort. Jules wil heel graag naar een optreden van K3, een reden goed genoeg voor Lo en mijzelf om, zodra Covid dat toe laat, hem daar mee naar toe te nemen. Voor hem natuurlijk 😅

Sinterklaas. Ik ben blij dat de man weer terug is naar Spanje. We hebben een gezellige Pakjesavond gevierd, in de middag hebben we eerst de foto gemaakt voor de kerstkaart van dit jaar en hopelijk zijn we over een jaar of twee zover dat we een andere invulling kunnen gaan geven aan pakjesavond.

 

Op 6 December waren mijn ouders 50 jaar getrouwd. Das wel een vermelding waard!


En nu op naar kerst. Vanaf 1 December zijn we bezig met verschillende Advent kalenders: Kerst Met Linus op tv (waar je dan elke dag 1 aflevering van kijkt) een chocolaatjes kalender, een December kraslot (x5), een Thee Advent kalender voor mij (van Wendy gekregen) en een Koffie Advent kalender voor Alex en een kastje met 24 kleine lades. Kerst kerst kerst! Nu al zin in kerstavond en onze ‘lekker op de bank met hapjes en een theetje of wijntje de All You Need Kerst Special kijken’ traditie.

Op de ochtend van eerste kerstdag maken we altijd genoeg ongezond eten voor twee dagen (behalve het diner, daarmee starten we in de namiddag) en als het ontbijt dan op tafel staat pakken we eerst de cadeautjes onder de boom uit. Meestal één of twee dingetjes per persoon en soms wat opvulling omdat het zo leuk en gezellig staat. Het begon ooit met kleinigheidjes omdat het feest van de Sint eerst nog zo groot was, maar nu Jules nog het enige Sinte Kind is begint dat langzaam maar zeker steeds meer om te draaien: de fles shampoo en het nieuwe paar sokken van de Sint en het cadeautje met een meer persoonlijk tintje en vaak ook een iets hoger prijskaartje onder de boom. Van Alex en mij, niet van de Kerstman/vrouw, voor de meiden ter gelegenheid van Kerstmis.

Op 2e kerstdag houden we traditioneel een pyjama dag die we hooguit onderbreken voor een boswandeling afhankelijk van het weer en de zin van iedereen. Dit jaar moet ik helaas werken op mijn pyjama dag dus dat schuiven we door naar 3e kerstdag! I love Kerst Pyjama Dag, tis mijn favo kerstdag. Lezen, Harry Potter en Kerstfilms kijken en restjes eten.

 

Tot zover het kijkje in onze kerstviering traditie die we ook dit jaar weer hopen voort te zetten.

Bij onze kersttraditie hoort natuurlijk ook al sinds jaar en dag een foto kerstkaart en zo ook dit jaar. Inmiddels hebben we een hele collectie herinneringen. Hieronder komen er een aantal voorbij. Misschien herken je sommige nog.

Op de Kerstkaart van 2021 staat op de meeste (90 stuks) een foutje dat ik gecorrigeerd heb op de laatste extra 10 die de deur uit zijn gegaan: Ik ben bij het rijtje huisdieren van Links naar Rechts vergeten om Tokio tussen Sita en Clara te noemen. Dat heeft Alex daarom 90x met de hand op de kaart erbij geschreven. Het moet dus zijn van L naar R: Malin, Saga, Sita, Tokio én Clara.

 

Met de kerstkaart van dit jaar beelden we onze Oud en Nieuw viering uit. Oliebollen, hapjes, (alcoholvrije) bubbels en spelletjes. En bij een uitbundige oudejaarsfoto hoort natuurlijk ook een Morning After plaatje 😄 Dus bij deze: (zoom in voor de details 😆) 

Rest mij dit blog te eindigen met de allerbeste wensen voor 2022 voor iedereen. Dat iedereen in goede gezondheid mag blijven en dat iedereen zich veilig, gelukkig en geliefd mag voelen.

Hele fijne kerstdagen en een fantastisch uiteinde en een geweldig begin, en heel 2022 wensen wij iedereen in uitstekende gezondheid en gevuld met eindeloos geluk , namens ons hele gezin voor dat van jou!

 

Liefs van Mirjam, Alex, alle kids en de beestenbende. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0